Aktiviti

Aktiviti Pengajaran Bagi Murid Yang Berprestasi Rendah.

Kemahiran.

Mengukur isipadu cecair menggunakan unit bukan piawai.

Hasil pembelajaran.

Di akhir pembelajaran murid dapat mengukur isipadu cecair menggunakan unit bukan piawai.

Bahan bantu mengajar.

Botol air mineral ( kecil)

Kotak minuman 1liter

Air.

Lembaran kerja ( Jadual untuk merekod isipadu)

Langkah-langkah Pengajaran.

  1. Murid berjumlah 30 orang dibahagikan kepada lima kumpulan.
  2. Guru meminta setiap kumpulan melantik seorang ketua untuk merekodkan ukuran yang di sukat.
  3. Guru menayangkan video membandingkan isipadu cecair

http://www.youtube.com/watch?v=qYtNhNP69lk

  1. Setiap kumpulan disediakan bahan yang sama iaitu satu jag air, gelas, kotak minuman dan botol.
  2. Ketua kumpulan membentangkan rekod isipadu air
Bekas Jag Kotak minuman Botol
Isipadu air dalam bekas _______ gelas _______ gelas _______ gelas

 

5. Guru bersoaljawab dengan murid mengenai isipadu yang dicatatkan secara kelas

      a. Isipadu air dalam jag ,kotak minuman dan  botol

      b. Isipadu air dalam ___________ lebih banyak

      c. Isipadu air dalam ___________ paling kurang.

      d. Isipadu air dalam ____________ lebih daripada isipadu air dalam __________

      e. Isipadu air dalam ____________ Kurang daripada isipadu air dalam ________

7.   Guru membuat rumusan tajuk pelajaran dan membuat penegasan iasipadu cecair akan

      berubah jika saiz bekas berubah.

8.    Guru mengedarkan lembaran kerja untuk setiap murid.

 

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: